Πριν πάτε σε μια συνέντευξη, το πιθανότερο είναι ότι έχετε στείλει στην εταιρεία το βιογραφικό σας, υπάρχει ένα αρχικό ενδιαφέρον και σας κάλεσαν για να σας γνωρίσουν από κοντά. Το επιτυχημένο βιογραφικό είναι αυτό που χρειάζεστε για να σας καλέσουν σε μια συνέντευξη. Μόλις φτάσετε εκεί, όσο καλά και να έχετε γράψει το βιογραφικό σας, οι εντυπώσεις που θα αφήσετε θα είναι κρίσιμες για τη πρόσληψή σας. Οι εντυπώσεις αυτές θα σχηματιστούν κυρίως με βάση πράγματα όπως το πως αντιμετωπίζετε το άτομο ή την ομάδα που σας παίρνει συνέντευξη, τι φοράτε και τι λέτε ή δε λέτε κατά τη διάρκεια της συνέντευξης. Όλα αυτά θα ληφθούν υπόψιν πριν την απόφαση για την πρόσληψη.
Παρακάτω σας περιγράφουμε μερικά πραγματικά περιστατικά, κάποια που έχουμε ακούσει προσωπικά και κάποια που διαβάσαμε σε αξιόπιστες ιστοσελίδες.
Μία υπεύθυνος προσλήψεων μας περιέγραφε τη συμπεριφορά ενός φαινομενικά αξιόλογου (από το βιογραφικό του) υποψηφίου, για μια υψηλόβαθμη θέση υπευθύνου στην επιχείρηση. Ο υποψήφιος είχε αφήσει την υπέυθυνη των προσλήψεων και της συνέντευξης να περιμένει αρκετά λεπτά αφού τον είχε ήδη καλέσει για να ξεκινήσουν τη συνέντευξη, μέχρι να τελειώσει ένα τηλεφώνημα που είχε στο κινητό του. Εκτός αυτού, δε την αναγνώρισε από μια πρόσφατη συνάντησή τους και δε την αντιμετώπισε ως ομότιμο μέλος, καθ’ όλη τη διάρκεια της συνέντευξης. Της έφερε στο μυαλό κάποιους πωλητές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που είναι πολύ υπερόπτες. Επίσης, της έδωσε την ακόμα πιο σημαντική εντύπωση ότι η συμπεριφορά του φωνάζει “Είμαι πιο σημαντικός από εσένα και ο χρόνος μου επίσης” κάτι το οποίο μεταφράζεται σε έναν υπεύθυνο προσλήψεων ως “δύσκολος υπάλληλος” και θα δυσκολέψει οποιεσδήποτε επαφές έχει με συναδέλφους του. Οιέμπειροι υπεύθυνοι προσλήψεων προτιμούν να κρατήσουν μια θέση ανοιχτή και να περιμένουν μέχρι να έρθει ένας υποψήφιος με πιο επαγγελματική συμπεριφορά.
Ένα ακόμα πραγματικό συμβάν: Ένας υπέυθυνος τμήματος σε εταιρεία, προτάθηκε από το γενικό διευθυντή για τη θέση του διευθυντή στο τμήμα ανάπτυξης. Πήγε λοιπόν για συνέντευξη πριν τον προσλάβουν στη συγκεκριμένη θέση και είχε όλα τα προαπαιτούμενα και επιπλέον εμπειρία στο συγκεκριμένο χώρο της εταιρείας, γνώση του ανταγωνισμού και μια λίστα με ιδέες και πιθανές συνεργασίες. Ήταν τόσο άνετος που δε ρώτησε τίποτα τους ανθρώπους που του έπαιρναν τη συνέντευξη, όπως ποιός είναι ο ρόλος τους στην επιχείρηση, πως βλέπουν την επιχείρηση και το μέλλον της και πως θα συνεργαστούν. Έτσι τους άφησε με την εντύπωση ότι δεν τον ενδιέφεραν πραγματικά οι άνθρωποι που είχε απέναντί του ή η θέση του διευθυντή. Μερικές φορές η υπερβολική αυτοπεποίθηση μπορεί να διαγνωστεί ως αδιαφορία και εννιά στις δέκα φορές, ένας αδιάφορος υποψήφιος δε θα λάβει τη προσφορά για τη δουλειά.
Ένα άλλο παράδειγμα από το συντονιστή της ομάδας συνεντεύξεων μια επιχείρησης: Η συνέντευξη πήρε μέρος κατά τη διάρκεια γεύματος και ο υποψήφιος είχε ακουμπήσει με τους αγκώνες πάνω στο τραπέζι και χρησιμοποιούσε επιδεικτικά μια οδοντογλυφίδα στα δόντια του. Ένα άλλο παράδειγμα, από την ίδια ομάδα αναφέρει για έναν υποψήφιο που μιλούσε με πολύ αγένεια και χρησιμοποιούσε απρεπείς λέξεις. Οι άνθρωποι μας κρίνουν από τη συμπεριφορά μας και θα πρέπει οι υποψήφιοι να προσέχουν τη κάθε τους κίνηση, ώστε να μη τινάξουν την ευκαιρία τους για τη προσφορά της θέσης, από μια λάθος συμπεριφορά.
Όταν ρώτησαν το πρόεδρο μιας εταιρείας γιατί δε προχωρούσε με τη πρόσληψη ενός υπαλλήλου που φαινόταν να έχει όλα τα προσόντα για τη θέση υπευθύνου στο τμήμα λογαριασμών και επροσώπησης πελατών, είπε: “Το πουκάμισό του στη συνέντευξη ήταν ασιδέρωτο και τσαλακωμένο. Φαινόταν σαν να το είχε βάλει τη προηγούμενη μέρα, το παράτησε σε μια γωνιά στο δωμάτιό του και το πρωι το έβαλε ξανά για τη συνέντευξη. Η σκέψη μου είναι ότι αφού δε πήρε το χρόνο του για να ετοιμαστεί κατάλληλα για να κάνει μια καλή πρώτη εντύπωση στη πρώτη μας συνάντηση, το πιθανότερο είναι ότι θα ήταν ακόμα χειρότερος με τους πελάτες μας”. Ένα πολύ πετυχημένο βιβλίο στη δεκαετία του ‘70 ήταν το “Dress for Success”. Αν και οι κανόνες του έχουν χαλαρώσει λίγο σε σχέση με εκείνη τη δεκαετία και οι υπάλληλοι μπορούν να ντύνονται πιο χαλαρά ή πιο αυστηρά, ανάλογα με τη χώρα και την εταιρεία στην οποία δουλεύουν, δε σημαίνει ότι υπάρχει δικαιολογία για τσαλακωμένα πουκάμισα, κοντές φούστες και λερωμένες γραβάτες, ειδικά σε μία συνέντευξη.
Λάθη συνεντεύξεων που δεν επιτρέπεται να κάνετε
Συνοπτικά, τα λάθη που κανένας μελλοντικός υπάλληλος δεν επιτρέπεται να κάνει είναι τα εξής: Υπεροψία, Υπερβολική αυτοπεποίθηση, κακοί τρόποι και τσαλακωμένα ή βρώμικα ρούχα. Οι επαγγελματίες του χώρου γνωρίζουν πολύ καλά ότι ο μόνος σίγουρος τρόπος να πάρετε τη προσφορά για τη θέση, είναι με μια καλή εικόνα και πρωτη εντύπωση, που θα ταιριάζει με το βιογραφικό και δε θα αφήσει κανένα ίχνος αμφιβολίας για το άτομό σας.
Οπότε, αν ποτέ αναρωτηθήκατε γιατί δε λάβατε τη θέση για την οποία ήσασταν ο καταλληλότερος υποψήφιος, καλό θα ήταν να ξανασκεφτείτε μήπως κάνατε κάποιο από τα παραπάνω λάθη στη συνέντευξη, ή κάποιο άλλο και αφήσατε μια όχι πολυ καλή εντύπωση στους υπεύθυνους για τη συνέντευξη. Οι πράξεις μετράνε πιο πολύ από τα λόγια.
Πηγή: e-biografiko.gr
Σχετικά Άρθρα: