Πολλές φορές στον χώρο εργασίας μας δεχόμαστε κριτική για το έργο μας ή για την συμπεριφορά μας. Δυστυχώς η πλειοψηφία των ανθρώπων αντιδρά υιοθετώντας αμυντική ή ακόμα και επιθετική στάση απέναντι σε όποιον ασκεί κριτική για το άτομό του. Όμως, η αλήθεια είναι πως η κριτική είναι εποικοδομητική γιατί είναι ο μόνος τρόπος να εντοπίσουμε τις αδυναμίες μας.
Την επόμενη φορά που ο διευθυντής σας ή κάποιος άλλος σας ασκήσει κριτική, χρησιμοποιείστε την ακόλουθη διαδικασία των έξι σταδίων για να χειριστείτε την κατάσταση με λεπτότητα και χάρη.
1. Σταματήστε την πρώτη σας αντίδραση
Πριν κάνετε οτιδήποτε, προσπαθήστε να μην αντιδράσετε καθόλου. Ένα δευτερόλεπτο αρκεί για να σταματήσετε την αντίδραση σας. Ενώ ένα δευτερόλεπτο φαίνεται ασήμαντος χρόνος στην πραγματική ζωή, είναι άφθονος χρόνος για να επεξεργαστεί ο εγκέφαλός σας την κατάσταση. Εκείνη τη στιγμή μπορείτε να σταματήσετε μια περιφρονητική έκφραση του προσώπου ή κάποια άλλη αντίδραση και να μείνετε ήρεμοι.
2. Θυμηθείτε το όφελος της κριτικής
Μέσα στα επόμενα δευτερόλεπτα μπορείτε να αναλογιστείτε τα οφέλη που θα έχει η κριτική, δηλαδή ότι θα βελτιωθούν οι ικανότητές σας, οι σχέσεις σας και ότι θα ανταποκριθείτε καλύτερα στις προσδοκίες που έχουν οι άλλοι για σας.
Θα πρέπει επίσης να προσπαθήσετε να μην αντιδράσετε ενάντια στο πρόσωπο που σας ασκεί κριτική. Μπορεί να είναι δύσκολο να δέχεστε κριτική από έναν συνάδελφο ή από κάποιον που δεν εκτιμάτε πολύ, αλλά να θυμάστε ότι η εποικοδομητική κριτική έρχεται και από τέτοιες πηγές.
3. Ακούστε με προσοχή και κατανοήστε
Αφού έχετε κάνει τα παραπάνω βήματα θα είστε σε θέση να κάνετε έναν γόνιμο διάλογο με το άτομο που σας ασκεί κριτική, επομένως ακούστε προσεκτικά. Αφήστε το άτομο να μοιραστεί πλήρως τις σκέψεις του, χωρίς διακοπή. Όταν τελειώσει, επαναλαμβάνετε αυτά που μόλις ακούσατε. Για παράδειγμα, “Απ’ ότι κατάλαβα, λέτε ότι θα θέλατε να σας δίνω πιο λεπτομερείς αναφορές, σωστά;”
Σε αυτό το σημείο, αποφύγετε την ανάλυση και μην αμφισβητήσετε την κρίση του άλλου. Αντ’ αυτού, επικεντρωθείτε μόνο στην κατανόηση των παρατηρήσεων. Πρέπει να κατανοήσετε ότι το πρόσωπο που σας ασκεί κριτική μπορεί να είναι νευρικό ή να έχει δυσκολία στο να εκφράσει τις σκέψεις του σωστά.
4. Να λέτε ευχαριστώ
Στη συνέχεια κοιτάξτε το πρόσωπο στα μάτια και ευχαριστήσετε τον για την κριτική του (είναι πιο δύσκολο από όσο ακούγεται!). Να είστε ειλικρινής και να πείτε, “Πραγματικά το εκτιμώ που διέθεσες χρόνο για να συζητήσεις αυτά τα θέματα μαζί μου”. Το ότι εκφράζετε την εκτίμησή σας δεν σημαίνει κατ’ ανάγκην ότι συμφωνείτε με την θέση του ατόμου, αλλά δείχνει ότι εκτιμάτε την προσπάθεια που έκανε ο/η συνάδελφός σας για να σας αξιολογήσει και να μοιραστεί τις σκέψεις του/της με εσάς.
5. Κάντε ερωτήσεις για να αποδομήσετε την κριτική
Τώρα ήρθε η ώρα να επεξεργαστείτε την κριτική. Μην κάνετε άσκοπη συζήτηση, αλλά κάνετε ερωτήσεις για να βρείτε τη ρίζα των πραγματικών ζητημάτων που τίθενται και τις πιθανές λύσεις για την αντιμετώπισή τους. Για παράδειγμα, εάν ένας συνάδελφός σας λέει ότι παρεκτραπήκατε σε μια συνάντηση, κάποιες ενδεικτικές ερωτήσεις που μπορείτε να κάνετε είναι οι εξής:
– Ζητήστε συγκεκριμένα παραδείγματα για να καταλάβετε καλύτερα το θέμα : “Επειδή ήμουν λίγο μπερδεμένος, σε ποιο σημείο στη συνάντηση νομίζεις ότι άρχισα να παρεκτρέπομαι;”
– Αναγνωρίστε την κριτική που δεν επιδέχεται αμφιβολία: “Έχεις δίκιο ότι σε διέκοψα καθώς μιλούσες και γι αυτό σου ζητάω συγγνώμη”
– Προσπαθήστε να καταλάβετε αν αυτό είναι ένα μεμονωμένο πρόβλημα (π.χ., ένα λάθος που κάνατε μια φορά) : “Έχετε παρατηρήσει να παρεκτρέπομαι και σε άλλες συναντήσεις;”
– Ζητήστε συγκεκριμένες λύσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος που εμφανίζεται: «Θα ήθελα πολύ να ακούσω τις ιδέες σας σχετικά με το πώς θα μπορούσα χειριστώ το θέμα διαφορετικά στο μέλλον”
6. Κανονίστε μια επόμενη συνάντηση
Σε αυτό το σημείο της συζήτησης, μπορείτε να συμφωνήσετε με τα ζητήματα που τέθηκαν. Μπορείτε να πείτε με σαφήνεια τι θα κάνετε για να τα βελτιώσετε και βεβαίως αφού ευχαριστήσετε και πάλι το άτομο για την κριτική που σας άσκησε, μπορείτε να τελειώσετε την συζήτηση.
Αν το πρόβλημα που συζητήθηκε είναι κάπως μεγαλύτερο ή κάτι που σας υπέδειξε το αφεντικό σας, καλό θα ήταν να κανονίσετε μια δεύτερη συνάντηση για να ρωτήσετε περισσότερες ερωτήσεις ή να κανονίσετε τα επόμενα βήματά σας ή απλά για να αξιολογηθεί η πρόοδός σας. Αυτό θα σας δώσει χρόνο για να επεξεργαστείτε την κριτική, να ζητήσετε συμβουλές από τους άλλους και να σκεφτείτε λύσεις.
Η εποικοδομητική κριτική είναι συχνά ο μόνος τρόπος για να εντοπίσουμε τις αδυναμίες μας και να βελτιωθούμε. Όταν είμαστε αμυντικοί και όχι δεκτικοί, υπάρχει κίνδυνος να χάσουμε αυτήν την ευκαιρία για βελτίωση. Θυμηθείτε, είναι δύσκολο τόσο το να ασκήσετε όσο και το να δεχθείτε κριτική, αλλά θα σας βοηθήσει σίγουρα σε μια μακροπρόθεσμη βάση.
Πηγή: e-biografiko.gr
Σχετικά Άρθρα: