Καλώς ή κακώς, τα λόγια μας είναι σημαντικά. Ανεξαρτήτως της περίστασης, τα λόγια είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι της επικοινωνίας των ανθρώπων και πρέπει να χρησιμοποιείται συγκεκριμένη γλώσσα αν θέλει κάποιος να είναι επιτυχημένος. Αυτός είναι και ο λόγος που οι ηγέτες ξεχωρίζουν: τα λόγια τους επηρεάζουν τους ανθρώπους και τους κάνουν να τους ακολουθούν.
Ως εκ τούτου, αν θέλετε να γίνετε ηγέτης στο χώρο εργασίας σας, θα πρέπει να υιοθετήσετε ένα συγκεκριμένο λεξιλόγιο, ώστε να έχετε μια γλώσσα που αποπνέει εμπιστοσύνη, αξιοπιστία και που παρακινεί τους άλλους. Υπάρχουν δε κάποιες συγκεκριμένες λέξεις και φράσεις, που θα πρέπει να αποφύγετε, διότι μπορεί να θέσουν την καριέρα σας σε κίνδυνο, τις οποίες και σας παρουσιάζουμε παρακάτω:
“Δεν είναι δίκαιο” – “Αυτό είναι άδικο”
Τις αδικίες στη δουλειά δεν μπορείτε να τις αποφύγετε. Αυτό που μπορείτε να αποφύγετε όμως είναι το να παραπονιέστε και να γκρινιάζετε. Αντίθετα, μπορείτε να συγκεντρώσετε στοιχεία και τεκμήρια και να χρησιμοποιήσετε έξυπνα επιχειρήματα στα άτομα που μπορούν ενδεχομένως να βοηθήσουν.
“Αυτό δεν είναι δικό μου πρόβλημα”, “Αυτό δεν είναι δουλειά μου,” ή “Δεν πληρώνομαι αρκετά για αυτό”
Εσείς πώς θα νιώθατε αν σας έδινε κάποιος αυτήν την απάντηση; Ως μέλος μια ομάδας πρέπει να δείξετε ότι νοιάζεστε για τους άλλους. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι πρέπει αναγκαστικά να πείτε “ναι” σε κάθε παράλογο αίτημα. Αντ’ αυτού μπορείτε να πείτε: “Βεβαίως να βοηθήσω. Από τις τρέχουσες εργασίες μου Α, Β, Γ ποιά να αφήσω στην άκρη για να ασχοληθώ με το ζήτημα αυτό; Με αυτήν την απάντηση φαίνεστε ότι νοιάζεστε για την ομάδα και ταυτόχρονα υπενθυμίζετε στους άλλους ότι έχετε συγκεκριμένο τρέχοντα φόρτο εργασίας.
“Νομίζω ότι …”
Προσέξτε τη διαφορά που έχει η φράση αυτή από τις φράσεις: “Πιστεύω ότι…”, “Είμαι σίγουρος/η ότι…”, “Είμαι βέβαιος/η ότι…”. Αν και οι λέξεις δεν αλλάζουν πολύ, υπάρχει σαφής διαφορά. Οι τελευταίες φράσεις εμπνέουν σιγουριά και δύναμη ενώ η φράση “Νομίζω ότι…” δείχνει αδυναμία και έλλειψη αυτοπεποίθησης, πράγμα που δεν το θέλετε.
“Δεν υπάρχει πρόβλημα”
Όταν κάποιος σας ευχαριστεί για κάτι, η σωστή και ευγενική απάντηση είναι “παρακαλώ”. Με το “παρακαλώ” υπονοείτε ότι ήταν χαρά σας να βοηθήσετε και ότι εκτιμάτε τις ευχαριστίες του άλλου ατόμου. Αντίθετα, η φράση “δεν υπάρχει πρόβλημα” υπονοεί ότι υπό άλλες συνθήκες αυτό ίσως ήταν πρόβλημα, πράγμα που δεν είναι επιθυμητό.
“Θα προσπαθήσω”
Αυτό είναι αυτονόητο. Φανταστείτε σε μια πολύ σημαντική δουλειά να σας απαντήσει ο άλλος έτσι! Δείχνει μια αβεβαιότητα που σίγουρα δεν είναι καλή. Αντίθετα, μπορείτε να χρησιμοποιείτε τη φράση “θα το κάνω”. Θα εκπλαγείτε από την διαφορά.
“Ο τάδε είναι βλάκας” ή “τεμπέλης” ή “Η δουλειά μου είναι απαίσια”, ή “μισώ την δουλειά μου/εταιρεία αυτή”
Εκφράσεις τέτοιου τύπου είναι ο καλύτερος τρόπος για να μείνετε στάσιμος και να μην πάρετε ποτέ προαγωγή ή ακόμα και να απολυθείτε. Τέτοιες εκφράσεις και τέτοιο λεξιλόγιο πρέπει πάντα να αποφεύγονται.
“Ναι, αλλά πάντα κάναμε έτσι”
Οι ηγέτες θέλουν άτομα που έχουν καινοτόμα και δημιουργική σκέψη και η πρόταση αυτή φανερώνει το ακριβώς ανάποδο. Μπορείτε εναλλακτικά να πείτε: “Αυτή είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα ιδέα, πώς θα μπορούσε να λειτουργήσει;” ή “Αυτό είναι μια διαφορετική προσέγγιση. Ας συζητήσουμε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα.”
“Αυτό είναι αδύνατον” ή “Δεν μπορώ να κάνω τίποτα για αυτό”
Αυτή η προσέγγιση δείχνει απαισιοδοξία και απελπισία και γενικά πρέπει να αποφεύγεται. Αντ’ αυτού, δοκιμάστε κάτι σαν το “Θα ήμουν ευτυχής να το ελέγξω ξανά”, “Ας συζητήσουμε τι μπορούμε να κάνουμε υπό τις παρούσες συνθήκες” ή “Αυτό που μπορώ να κάνω είναι αυτό”
“θα έπρεπε να έχετε…” ή “θα μπορούσατε να…”
Οι εκφράσεις αυτές προκαλούν συναισθήματα ενοχής και είναι σαν να δείχνετε κάποιον με το δάχτυλο. Καλύτερα να χρησιμοποιήσετε μια πιο παραγωγική μη επικριτική προσέγγιση. Πχ πείτε “Την επόμενη φορά, για να διασφαλιστεί ο κατάλληλος προγραμματισμός, παρακαλώ να επιστήσετε την προσοχή μου αμέσως σε αυτό” ή “Στο μέλλον, θα ήθελα να σας συστήσω…”.
“Εσείς παιδιά”
Αυτή η φράση είναι μόνο για φιλικό επίπεδο, φαίνεται αντιεπαγγελματική και είναι ακατάλληλη αν είναι παρόντες γυναίκες ή μεγάλοι άνθρωποι. Κρατήστε την λοιπόν για τους φίλους σας και πείτε εναλλακτικά “η ομάδα σας”, “η εταιρεία σας” ή “εσείς”.
“Μπορεί να κάνω λάθος, αλλά…” ή “Αυτή μπορεί να είναι μια ανόητη ιδέα, αλλά…”
“Οι φράσεις αυτές μειώνουν το κύρος σας και την αξιοπιστία σας. Να θυμάστε ότι λέξεις που λέτε φανερώνουν πόσο μεγάλη αξία δίνετε στον εαυτό σας και στην ιδέα σας. Οπότε καλύτερα να διεκδικήσετε την ιδέα σας με επιχειρήματα την επόμενη φορά.
– “…δεν νομίζετε”, “…εντάξει;”
Αν πραγματικά αναζητάτε έγκριση ή ψάχνετε για επιβεβαίωση, οι φράσεις αυτές μπορεί κάλλιστα να ισχύουν. Ωστόσο, εάν ο στόχος σας είναι να πείσετε τους ανθρώπους γύρω σας, τότε πείτε κάτι με σιγουριά. Δοκιμάστε κάτι σαν “Με την άδειά σας, θα…”
“Δεν έχω χρόνο γι αυτό τώρα” ή “είμαι πολύ απασχολημένος”
Ακόμα και αν είναι αλήθεια, δεν πρέπει να το πείτε έτσι γιατί σε κανέναν δεν αρέσει να νιώσει παραμελημένος και λιγότερο σημαντικός. Προτιμήστε κάτι του στυλ “Πολύ ευχαρίστως να το συζητήσουμε αυτό αύριο, μετά από κάποιες συναντήσεις που έχω οι οποίες τελειώνουν…”
Οι εκφράσεις αυτές είναι πολύ συχνές και είναι δύσκολο να εξαλειφθούν από το λεξιλόγιό μας, οπότε το μυστικό είναι να έχετε πάντα γνώση της γλώσσας που χρησιμοποιείτε. Για το τέλος, σας έχουμε κάποιες συμβουλές που μπορείτε να το κάνετε αυτό.
Ηχογραφήστε τον εαυτό σας: Όταν μιλήσετε στο τηλέφωνο καταγράψτε τον εαυτό σας και δείτε τι λέξεις χρησιμοποιήσατε. Δείτε αν θα μπορούσατε εναλλακτικά να αντικαταστήσετε κάποιες από τις λέξεις αυτές με κάποιες άλλες από αυτήν την λίστα που σας δίνουμε.
Ζητήστε τη βοήθεια ενός φίλου: Όταν δεν μπορείτε να καταγράψετε τον εαυτό σας, ζητήστε από έναν φίλο να το κάνει για σας. Έπειτα ζητήστε του να σας πει ποιές λέξεις ή φράσεις δεν ήταν κατάλληλες και μπορούν να διορθωθούν.
Ακούστε για τις φράσεις αυτές όταν οι άλλοι μιλούν: Όταν ακούτε τους άλλους να μιλούν προσπαθήστε να εντοπίζετε τέτοιες φράσεις και αν είναι δυνατόν να προσπαθείτε να βρίσκετε εναλλακτικούς τρόπους για να τις εκφέρετε εσείς, ως άσκηση.
Πηγή: e-biografiko.gr
Σχετικά Άρθρα: